Op je werk ontploft je inbox. Je vergeet stukken op tijd aan te leveren en mist zelfs een belangrijke afspraak. Er wordt aan alle kanten aan je getrokken. Want… jij als hsp’er bent die collega die een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft, creatief meedenkt en oog heeft voor details. En daar maken collega’s graag gebruik van (soms zelfs misbruik). Je slaapt slecht, hebt een kort lontje – op het werk en thuis – en er is chaos. In je hoofd en op je werk. Je mist structuur en overzicht. Tegelijkertijd zeg je allergisch te zijn voor structuur. Want daar wordt alles zo ‘saai en eentonig’ van. Denk je. 

Hoogsensitieve heeft overzicht en structuur nodig

Maar juist een hsp’er heeft overzicht en structuur nodig. Omdat er zoveel prikkels binnenkomen en je tijd en energie nodig hebt om die ook allemaal te verwerken. Tijd dus om je rug te rechten en over te gaan tot actie. Nee, niet alles meteen en tegelijk. Maar stapje voor stapje met een stappenplan dat je helpt minder werkchaos te ervaren. Zo creëer je rust en ruimte door regelmaat en reinheid. Wat je ervoor terugkrijgt is structuur en overzicht. Hoe? Door op te ruimen.

Stappenplan naar minder werkchaos: begin klein

  1. De eerste stap is sorteren en opschonen.
  2. Hierna volgen schoonmaken en herschikken – ook je bureau, digitale middelen, inbox en mappenstructuur.
  3. En daarna komt het organizen. De moeilijkste stap. Want die gaat verder dan opruimen. Het gaat over ordenen en structuur aanbrengen. Inzicht en overzicht krijgen én houden. Puur structuren noem ik dat. Vind je dit lastig? Schroom niet om hulp te vragen van een georganiseerde collega of professional. Er zijn bedrijven en organisaties die hiervoor budget beschikbaar stellen. Maak het daarom bespreekbaar bij je leidinggevende.
  4. De volgende stap is opnieuw inrichten. Wat wil je waar neerzetten zodat het sfeer verhogend en tegelijk ook praktisch is.
  5. Oké, dat heb je gedaan. Mooi. Strik erom en doorgaan? Dat is niet mijn advies, maar dit antwoord verbaast je waarschijnlijk niet.

Puur structuren is een werkwoord

Wen jezelf aan dagelijks 10 minuten letterlijk op te ruimen, fysiek en digitaal. Misschien moet je wennen aan de extra ruimte die je hebt gecreëerd of de nieuwe (digitale) inrichting. Heb je de neiging op de lege planken of je bureau direct weer spullen neer te zetten, omdat je het zo kaal vindt. Mijn tip: geef het even de tijd en ga niet te snel terug naar hoe het was.
En als je na een tijdje merkt dat je sommige dingen toch anders wilt hebben, bijvoorbeeld waar je je dagelijkse spullen opbergt na een drukke werkdag, dan pas je dat natuurlijk aan. Want Puur Structuren is een werkwoord. Mits je natuurlijk niet terugvalt in je oude bekende patroon.

Managen van energie en tijd 

Ook jij hebt maar 24 uur in een dag – het zullen er nooit méér worden. Het is in deze tijd een uitdaging baas te blijven over je tijd en dus energie. Ook daarvoor heb je tools. Denk aan het plannen van je taken, afspraken, reistijd en het opbouwen van routine. Een to-do-lijst klinkt misschien flauw, maar is zeer effectief. Maak ‘m en hou je eraan. Het is misschien wennen voor jezelf en je collega, maar het voorkomt dat je rood komt te staan – qua energie en tijd. Ik schreef er een blog over. Want ook tijd kun je – net als geld -maar één keer besteden. 

Een solide basis levert je meer op dan alleen rust en ruimte

Als er beweging komt in het organiseren van fysieke en digitale spullen, dan worden er ook mentaal dingen verschoven. Vragen zoals ‘Waarom doe ik de dingen zoals ik ze nu doe en heb ik voldoening van hetgeen ik doe?’. ‘Zit ik wel op de juiste plek binnen de organisatie en past deze organisatie wel bij mij?’. Of ‘Wat levert het me op en moet ik dit allemaal wel zelf doen?’. Het roer helemaal omgooien kan, maar hoeft niet. Wel is het belangrijk een solide basis te creëren. En daar begin je mee door het creëren van overzicht met een stappenplan naar minder werkchaos. Dat inzicht komt. Echt! Gun jezelf de tijd, begin klein en stap voor stap.

Zo komt je hoogsensitiviteit tot bloei

Als hsp’er heb je heel veel mooie talenten. Door rust, reinheid en regelmaat in te bedden creëer je ruimte en ontstaat er een goede werksfeer. En komen je talenten tot bloei, want dat verdien je! 

Zonnige groet,

Claudy

Pin It on Pinterest

Shares
Share This